عن المدونة
    مدونه شخصيه..مفيش نمط معين..اي حاجه عايز اكتبها هكتبها...
مدوناتي الأخرى
مدونات مشارك فيها
مدونات صديقة
منتديات مشارك فيها
الناس دي بتابعهم
الناس دي اتضحك عليهم…
السبت، مايو 13، 2006
سنه سوداء يا جميل

بيقولوا اني اتولدت زي النهارده كده من 20 سنه..وان النهارده عيد ميلادي..والمفروض افرح كده وانعنش وانتشر..صعبه اوي كلمه زي دي..على الاقل بالنسبه لي..افرح ازاي وفي الوقت اللي انا بضغط على الكيبورد دلوقتي فيه شباب من اجدع رجاله في مصر بيتعذبوا في سجون ومعتقلات..افرح ازاي وانا شايف ان المستقبل بتاعي كل يوم بيبقى اضيق واضيق..افرح ازاي وانا شايف ان البلد اللي بحبها كل يوم بتبوظ اكتر و اكتر..مش كفايه مولود في شهر 5 الفقري اصلا واسألوا 80 مليون مواطن نفسهم يلغوا الشهر ده ..لأ وكمان مولود يوم 13..يعني الليله كملت ..من الاخر..مفيش عيد ميلاد..مفيش اي حاجه..كل سنه وانا طيب..ويارب متتكررش في بلد يكون الموت عشانها اسهل من العيش فيها..

posted by محمد النقيب @ 11:15 ص  
الخميس، مايو 11، 2006
قاطعوا شفرة دافينشي...

بعيدا عما تثيره رواية دان براون الاشهر حاليا "شفرة دافينشي" وعن كل ما يدور حولها من نقاش ومصادمات وصلت لاعلان المجلس الكاثوليكي في الهند عن اضراب عن الطعام لفتره غير مفتوحه بسبب عرض الفيلم المقتبس عن الروايه في الهند ..
انا هنا اتحدث عن نقطه وعيب مهم فينا..الازدواجيه الرهيبه في التعامل..فمن يتذكر رواية سلمان رشدي آيات شيطانيه؟!..لماذا حينما صدرت حاربناها وصادرناها ووصلت الى ان اعلن المرشد العام للجمهوريه الايرانيه اهدار دم الكاتب..كل هذا لانها وجه اهانات للدين الاسلامي الحنيف..
رغم اني من اشد معارضي الرقابه وخاصة على الكتب الدينيه ..فرأيي الخاص انها كان يجب نشرها مع الحاق الرد عليها بها حتى لا تحدث بلبله وحتى لا نعطي اهميه لكاتب بلا موهبه مثل سلمان رشدي (ومن قرأ روايته الاخيره "ابناء منتصف الليل" سيدرك ماذا اعني)..
ولكن حينما صدرت رواية شفرة دافينشي والتي تنقض اسس من الدين الذي يؤمن به الاخوه المسيحيين فلم نصادرها ولم نقم باتخاذ اي اجراء ضدها..بصفه عامه انا ضد المصادره من الاساس ولكني ارى في تركها تباع في مصر وعرض الفيلم -الذي يقوم ببطولته توم هانكس -هو نوع من الازدواجيه...فيجب ان نقبل للاخرين ما نقبله لانفسنا والعكس تماما..لا ان نسارع لشراء الروايه وننشرها بهذه الطريقه الفظيعه وكأننا نشمت فيهم..
هذا رأيي..فما رأيكم انتم؟
posted by محمد النقيب @ 8:23 ص  
الثلاثاء، مايو 09، 2006
عفوا فضيلة المفتي

طالب فضيلة مفتي الديار المصريه بتصفية المتطرفين جسديا ..لانهم يلوثون ايديهم بدماء المسلمين..وقال بالنص ((هم مجموعه من الاوباش ويجب تصفيتهم جسديا وضربهم بكل قوه ..ولا يجب ان نتعاطف مع اناس لوثوا ايديهم بدم المسلمين)) وقال ايضا انهم ((لايمكن الاتصال بهم او الحوار معهم لانهم لا يريدون ان يجلسوا ويستمعوا لاحد))
.بعيدا عن وصفهم بالاوباش والذي صدر من فضيلة مفتي الديار المصريه ...ما الفرق بيننا وبينهم اذا ضربناهم بكل قوه؟!
الغريب ان عنوان الندوه التي قيلت فيها هذه الكلمات الرائعه هو ((الاسلام بين الوسطيه والتشدد))..ويبدو ان فضيلة المفتي هو من كان يمثل التشدد هنا..
عزيزي المفتي..هذه الكلمات ليست تأييد او ادانه لهؤلاء الذين تصفونهم بالمتشددين..ولكن دعني اسألك سؤال بسيط..انت قلت انهم لوثوا ايديهم بدماء المسلمين..وهل نسيت انهم في الاصل مسلمون؟اذا كانوا قد انحرفوا عن الطريق الصحيح فلماذا لا تحاولون ان تعيدوا توجيههم؟انا سمعت الكثير عن اعضاء الجماعات الاسلاميه الذين تخلوا عن العنف بعد الحوار معهم..ولعل السعوديه وما يحدث فيها الآن افضل مثال لذلك..
وقبل ان تقول انهم لا يريدون ان يتحاوروا..هل جربتم الاعتراف بهم قبل الاتصال بهم؟في دوله كمصر حيث كل الحوادث الارهابيه حوادث فرديه ..وكل منفذيها اعضاء التنظيم السري للمختلين عقليا !
عزيزي المفتي..ان الضرب بشده قد يقتل البعض ولكن الافكار لا تقتلها غير الافكار..اذا قتلت منهم الف فسيظهر غيرهم لانه بكل بساطه لا يوجد من يقنع الاخرين بان ما يفعلونه خاطيء...
فضيلة المفتي..حافظ على ما تبقى من هيبتك (اذا تبقى شيء منها) وراعي ما تقول في المرات القادمه...
posted by محمد النقيب @ 7:18 ص  
About Me

Name: محمد النقيب
Home: ismailia, ismailia, Egypt
About Me:
See my complete profile
كلام وانكتب
الأرشيف
لينكاتي
MY BLog iS a memBer of

مدونة مصرية /></a>
<br>
<a href=مجمع المدونات
تدوين
هيا تووت
BLOGGER